Drink cafeïne en alcohol om beter te slapen

Drink cafeïne en alcohol om beter te slapen

Ja, je leest het goed! Drink gerust een kopje koffie, een glaasje wijn of een biertje. Ook al heb je problemen met slapen. Huhhh, hoezo dat dan? Hoor ik je denken. Cafeïne en alcohol wordt sterk afgeraden, toch? Je leest ’t overal op internet. En dat klopt.

Angst

Annette vertelde me “Ik heb besloten geen alcohol meer te drinken. Ik kon vroeger écht genieten van een lekker glaasje wijn bij het eten. Maar ik doe het niet meer. Ik heb mijn slaap heel hard nodig. Op mijn werk is het ontzettend druk, thuis moet er het nodige gebeuren en eigenlijk wil ik ook nog wat tijd voor mezelf. Ik erger me dus groen en geel als ik ‘s nachts wakker lig. Ik ben als de dood dat mijn prestaties op het werk eronder lijden.”

Annette maakt zich zorgen. Ze merkt dat ze minder energie heeft vanwege haar slapeloosheid en probeert van alles om de controle niet te verliezen, om alle ballen in de lucht te houden. Ze heeft het oplossen van haar slapeloosheid zo belangrijk gemaakt dat ze dingen opgeeft waar ze voorheen zo van genoot. Uit angst voor een slechte nacht. Hoe vreselijk dit ook klinkt, juist daardoor jaagt zij de slaap verder weg. En geloof me, zij is niet de enige die dit doet.

Vergeet niet te leven

Veel mensen richten onbedoeld hun leven steeds meer in met als doel de kansen op een goede nacht te vergroten. Hierdoor wordt slapen en daarmee de strijd tegen slapeloosheid onbedoeld een soort levensdoel.

Ik besprak dat met Annette en zij schrok ervan. Ze wil juist waarde toevoegen op haar werk en oprecht aandacht hebben voor haar kinderen.

“Ik was bijna vergeten hoe het voelt om te genieten. Nu ik weer weet wat echt belangrijk voor me is en ik weer kan genieten van mijn leven, merk ik dat ik meer ontspannen ben. Hoewel ik nog regelmatig moe ben en van tijd tot tijd slechte nachten heb, raakt het me veel minder. Mijn kwaliteit van leven is beter geworden. En sinds ik weer een glaasje wijn drink bij het eten, slaap ik ook beter. Ha, ha, ha. “

Hoe zit het dan met die cafeïne en alcohol?

Neem gerust je kopje koffie als je er liefhebber van bent. Beperk cafeïne houdende dranken tot 1 – 3 kopjes per dag en liever niet ‘s avonds. Cafeïne verbetert je concentratie en prestatie en verdrijft vermoeidheid. Het kan tot 2,5 uur lang effect hebben. Teveel cafeïne kan nadelige effecten hebben zoals rusteloosheid, angstgevoelens, hoofdpijn, suizende oren en slapeloosheid.

Drink alcohol met mate en vermijd het de laatste 2 uur voor het slapen gaan. Je lichaam heeft namelijk 1 tot 2 uur nodig om een glas alcohol te verwerken. Door alcohol slaap je gemakkelijker in, maar minder goed door. Het heeft een nadelig effect op de kwaliteit van je slaap en daarmee je herstel en energie voor de volgende dag. Vandaar die ‘met mate’.

Het gaat om waarde

Bedenk altijd waarom je iets doet of laat, dat is eigenlijk de moraal van dit verhaal. Doe je iets omdat het waarde toevoegt aan je leven? Blijf het dan vooral doen. Laat je iets uit angst? Dan is het de moeite waard om dat nader te onderzoeken. Want angst houdt je meer uit je slaap dan een kopje koffie.

Vragen of behoefte aan meer informatie? Neem dan contact met mij op. Bel 073 – 689 07 90 of stuur een mail.

Irma Leijten
Senior trainer/coach