Duurzame inzetbaarheid: praktische tips voor gedragsverandering

Duurzame inzetbaarheid: praktische tips voor gedragsverandering

vastzitten in je karrespoor

Help, Ik zit in mijn karrespoor!

Van hardloper naar….Jarenlang rende ik wekelijks een paar keer door de bossen bij mij in de buurt. Ik voelde me er goed bij, het koste me weinig moeite om de loopschoenen aan te doen. Ik rende af en toe een marathon, het leverde me veel voldoening op. Sinds een poosje wil het lopen niet meer, teveel slijtage in de heup. Volgens de orthopeed is het domme pech. Het heeft niets te maken met de gevreten kilometers, maar hardlopen is voortaan te belastend.

Hé… bespeur ik nu uitstelgedrag?!

Dus maar overstappen op de racefiets dan. Na wat googelen en shoppen een mooi tweedehandsje op de kop getikt, en dus lekker kilometers maken op de fiets. Dacht ik……Maar op de een of andere manier kost het me veel moeite. Ik heb altijd wel ‘iets’ anders. En doe het fietsen dan meestal maar ‘morgen’. Hoe kan dat nou?

Kan ik uit mijn ‘karrespoor’ komen?

Ik zit te vast in mijn karrespoor. Karresporen hebben we allemaal. Het zijn ingeslepen routines of automatische reacties in een situatie. Ze gaan bijna vanzelf, kosten weinig moeite.

Een nieuwe routine, ook al lijkt hij op een oude, vraagt om het inslijpen van een nieuw spoor. Dat gaat niet snel en niet vanzelf. Maar kan zeker, als je het echt wilt.

Je hersenen zijn namelijk plastisch. Dat betekent dat ze, tot op zeer hoge leeftijd, flexibel zijn. Het helpt wel om ze flexibel te houden. Dat doe je door regelmatig iets nieuws te ervaren. Dat mogen ook kleine dingen zijn zoals op een andere plek aan tafel gaan zitten, jezelf in een andere volgorde aankleden, op een ander werkplek gaan zitten etc.

‘Karresporen’ in jouw organisatie? Herkenbaar?

Hoe zit het met de karresporen in jouw organisatie? Hoe motiveer jij je medewerkers om duurzaam inzetbaar te blijven? Blijft het bij praten? Om vervolgens weer verder te gaan in het bekende karrespoor? Herkenbaar? Neem vooral contact met ons op als je eens wilt sparren over het veranderen van karresporen in jouw organisatie. We hebben de kennis & kunde en de (eigen ) ervaring om ‘karresporen’ te herkennen en ze, samen met jou en je organisatie, te veranderen.

En? Of ik uit mijn karrespoor ben gekomen?

Ik wil echt meer gaan fietsen. Om dit tot een nieuwe routine te maken moet ik haalbare stappen bedenken. Ik sluit me daarom maar eens aan bij een fietsgroepje want dan zeg ik niet makkelijk af. Verder schrijf ik me in voor een toertochtje zodat ik een doel heb. Zo graaf ik mijn nieuwe spoor uit. Maar morgen ook maar eens wat anders op mijn brood doen, zo blijven mijn hersenen lekker flexibel.

Tips om ingesleten gedragspatronen te veranderen. (Handig voor je organisatie en voor jezelf :-))

In dit (Engelstalig) filmpje wordt nog meer uitgelegd over ingesleten patronen. Met praktische tips hoe je van ‘karrespoor’ kunt veranderen.

trainer coach Paul van HaarenPaul van Haaren RCDI® is Senior trainer bij Ergo Optima. En wordt regelmatig gevraagd als spreker op het gebied van gezondheid, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Zijn passie voor deze vakgebieden kan hij prima kwijt bij Ergo Optima. Hoe mooi is dat?