Een gezondere leefstijl? De kracht van herhaling werkt!

Een gezondere leefstijl? De kracht van herhaling werkt!

Reclame? Daar trap ik niet in.

Ik zit best veel in de auto en ik heb dan vaak de radio aan. De reclames mogen ze van mij skippen. Ik snap het verdienmodel van de radiozender, maar ik kan er niets mee. Wel betrap ik me erop dat ik af en toe vanzelf een deuntje meezing. ‘Vliegwinkel.nl’. Probeer dat maar eens te zeggen zónder dat er een deuntje in je hoofd aangaat.

Doen medewerkers iets met een gezonde werkstijl?

We zijn voor het vierde jaar op rij met een groot gezondheidstraject bezig bij Strukton Rail.
Ieder jaar organiseren zij voor al hun medewerkers een dag over gezond en veilig werken aan het spoor. Vanuit goed werkgeverschap ondersteunen ze hun, ouder wordende, medewerkers  bij het gezond omgaan met het fysiek zware werk aan het spoor.
Medewerkers komen soms de training binnen met dat ze toch niets doen met de informatie omdat; ‘ik het al jaren zo doe en dat kan ik niet meer veranderen’.

En toch veranderen er dingen. Hoe dat kan? In de training gaan we aan de slag met de kenniskant én de gedragskant van een gezonde leef- & werkstijl. Deelnemers helpen we zo niet alleen met inzicht maar ook met ‘hoe dan’. Bij de evaluatie geven medewerkers, aan de hand van praktische situaties, aan dat ze wél bewuster en gezonder werken dan een aantal jaren geleden. Dit wordt ook door het management herkend.

De kracht van herhaling

De kracht van reclame zit in herhalen, herhalen, herhalen. En dat is precies wat bijdraagt aan duurzame (gedrags-)verandering. Met een ‘losse training’ kun je een mooi begin maken. Wil je dat het beklijft dan is het van belang dat je de opvolging vormgeeft. In een training plant je de zaadjes. Door er daarna aandacht aan te blijven geven, zorg je dat het zaadje uitkomt, wortelt en groeit.
Dat kan vaak heel goed opgepakt worden door de leidinggevende of een ambassadeur uit het team.

Vooral doorgaan! (met herhalen)

We weten uit ervaring dat een programma beter werkt dan losse trainingen. Ook hier doet de kracht van herhaling haar werk. Zelfs als medewerkers er niet altijd even veel zin in hebben.
En dat irritante deuntje van die vakantieaanbieder? Dat doet misschien meer met mij dan ik zou willen. Zo meteen toch maar eens googelen op een leuke vakantiebestemming ;-).

Paul van Haaren RCDI® is Senior trainer bij Ergo Optima. En wordt regelmatig gevraagd als spreker op het gebied van gezondheid, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Zijn passie voor deze vakgebieden kan hij prima kwijt bij Ergo Optima. Hoe mooi is dat?