Ik wil ‘t! Of toch niet?

Ik wil ‘t! Of toch niet?

Meer bewegen, meer tijd voor mezelf, gezonder eten… ik wil ‘t! 

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Het nieuwe jaar beschouwen we als een nieuwe ronde die nieuwe kansen biedt. Hét moment om te starten met mooie goede voornemens. De eerste week gaan we voortvarend van start. Sterker nog, we gaan werkelijk als een speer. In week twee betrappen we onszelf erop dat we af en toe ‘smokkelen’. Maken we na een maand of twee de balans op, dan blijkt dat bij de meesten van ons maar weinig terecht is gekomen van die geweldige plannen. Hoe kan dat nou?

Stages of change

Veranderen is lastiger dan je denkt, of hoopt in ieder geval.
Veranderen verloopt volgens een aantal stappen. In het model Stages of Change (van Prochaska en Diclemente) worden ze mooi uitgelegd.

De fase van onbewust naar bewust is de eenvoudigste. Je moet je natuurlijk eerst bewustzijn van je verbeterkansen. Dat zijn we vaak ook wel. Als je jezelf bewust bent is het goed deze fase goed in te vullen.
Dat kun je doen door de ‘ambivalentiebalans’ op te maken. Hierin beschrijf je de voor- en nadelen van je voornemen. “Nadelen? Die zijn er eigenlijk niet…” Vast wel. Denk maar eens in termen van tijd, geld, discipline, andere teleurstellen, etc.
De meeste mensen willen daar liever niet aan denken, proberen ze weg te houden. Helaas, ze werken als een boomerang… ze komen na een tijdje vanzelf terug en halen je dan onderuit.

Dus zorg ervoor dat je de voordelen en de nadelen in kaart brengt en maak de balans op: wil ik het dan eigenlijk nog wel? In de voorbereidingsfase die daarna komt is het zaak dat je haalbare doelen stelt. Bedenk heel wat je gaat doen, met wie. Wat doe je als er toch wat tussen komt? Wie wordt je buddy?  Etc.
Besef dat een nieuwe gewoonte aanleren zeker 40 dagen duurt. Pas dan is er een nieuw hersenpad aangemaakt.

Als je deze 2 stappen (bewustwording en voorbereiding) goed invult is de kans dat je mooie voornemen een succes wordt een stuk groter.

Terugval

Tot slot, ook terugval is een fase. Terugvallen in je oude gedrag is geen mislukking en niet erg als je daar wat mee doet. Ga naar de voorbereidingsfase: stel je plan bij en kom weer in actie. Zo kom je verder, écht! Het doel van veranderen wordt dan leren en gaat niet over lukken of mislukken. Je komt in een opwaartse spiraal terecht.

Geen man overboord

Er is geen man overboord als je voornemens na 1 of 2 maanden tegenvallen. Grijp die kans aan om de fases van verandering nog beter te doorlopen.

Veranderen is moeilijk, maar niet onmogelijk! Benieuwd naar hoe wij je kunnen helpen je nieuwe (gezonde) gedrag vol te houden?
Bel 073 – 689 07 90 of stuur een mail.