Practice what you preach

Practice what you preach

Atijd weer leuk die workshops geven. Meerdere keren in de week vertel ik mijn deelnemers hoe belangrijk het is om te letten op een goede werkhouding, het creëren van herstelmomenten, regelmatig te bewegen… Mensen vragen na afloop vaak: “Al die tips en adviezen die je hebt gegeven, houd je jezelf daar ook aan? Pas je deze zelf ook toe?”

Practice what you preach

Practice what you preach. De zin betekent zoveel als ‘doe wat je zegt’. Dan zou het een beetje vreemd zijn als ik zelf de tips en adviezen voor een gezonde werkstijl zelf niet toepas, toch? Gek genoeg stond ik daar in het begin niet altijd bewust bij stil. Sterker nog, de eerste paar keer dat deze vraag gesteld werd moest ik er even over nadenken. Goede vraag. Pas ik deze tip eigenlijk zelf wel toe?

Eens kijken. Ik zit maximaal 2 uur achter mijn laptop. Ik zorg ervoor dat mijn beide onderarmen rusten op mijn bureau wanneer ik aan het typen en/of muizen ben én ik stel mijn bureaustoel ergonomisch verantwoord in voordat ik aan de slag ga. Ook sta ik regelmatig op van mijn werkplek. Eerlijk gezegd, langer dan 2 uur per dag houd ik niet vol achter mijn laptop. Maar als ik erachter zit, doe ik dat dus wel op een verantwoorde manier, anders ben ik al heel gauw klaar met zitten. Mijn voordeel is dat ik naast mijn werk als trainer/adviseur ook drie dagen als fysiotherapeut werk en dan veel sta en loop.

Veel bewuster ben ik als ik ga autorijden. Ik stel mijn stoel in waarbij ik zorg dat de lendesteun onderin mijn rug zit. Met sturen probeer ik mijn ellebogen onder schouderhoogte te houden, net als ik de beroepschauffeurs tijdens mijn workshops adviseer.

Thuis ben ik laatst flink in de weer geweest met verhuisdozen. En jawel, bij het tillen van de zware dozen en het verschuiven van kasten hield ik keurig rekening met het laten zakken van mijn ellebogen. Geleerd vanuit een workshop voor laborantes van het bevolkingsonderzoek en vanuit onze workshop Fysieke Belasting voor Code 95. Daarin adviseer ik de chauffeurs namelijk een rolcontainer weg te duwen met de ellebogen naar beneden.

Vanuit onze werkgever wordt goed meegedacht over gezond werken, want wat is er nou fijner dan lekker energiek aan het werk zijn. Daarom hebben we op kantoor tegenwoordig zit/sta bureaus, een deskbike en een fitboard. Op deze manier hebben we een gezonde portie lichaamsbeweging en werken we tegelijk!

Over het algemeen lukt het me dus wel aardig om een gezonde werkstijl toe te passen. Niet altijd hoor, ik ben ook maar een mens. Bén ik me even niet bewust geweest van mijn houding, dan word ik vanzelf ‘terug gefloten’. Door de stijve en pijnlijke spieren in m’n nek en schouders weet ik direct: Oh ja, weer even goed op mijn houding letten. Dat werkt vrijwel altijd gelijk. Belangrijk, want ook ik wil duurzaam inzetbaar blijven.

Vragen mensen me nu: “Pas je alle tips en adviezen zelf ook toe?” Dan kan ik beantwoorden met: “Ik ‘practice’ zo goed mogelijk wat ik ‘preach’, omdat ik weet dat ik er baat bij heb.”
Wel met de kanttekening dat ik me hier pas écht bewust van werd toen ik zelf de trainingen ben gaan geven :-).

Geïnspireerd?

Geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met je werkstijl? Ik denk graag met je mee en voorzie je met alle plezier van makkelijke toepasbare tips om op een gezonde en verantwoorde manier te werken. Bel 073 – 689 07 90.